Raka puckar från ortodoxa kyrkan

10 Apr

När jag efter en lång dag på jobbet satt på mitt rum i Kostomuksha satt jag och slötittade på rysk TV verkade det först inte vara så mycket intressant att titta på. I utbudet fanns det dock en ny kanal som jag inte sett tidigare. Kanalen hette Sojuz-TV och visade sig ha en för mig något annorlunda profil. Strax började nämligen ett program med munken Nikomedon. Denne förklarade mycket metodiskt på sin tavla vad som händer med själen efter döden.Vissa själar åker rakt ner i helvetet, andra rakt upp till himlen. Standard är dock att de genomgår “sitt sista och största test” i upp till 40 dagar. Med grafer, pilar och kurvor visar munken pedagogiskt och exakt hur skärselden eller själens våndor ser ut efter döden. Jag har aldrig sett något liknande. Kanske är jag inte tillräckligt teologiskt intresserad för att ha sett sådant här tidigare, men jag tvivlar på att man överallt är så tvärsäker på vad som händer med själen som den otrodoxa kyrkan verkar vara. Lite medeltid över det hela, men ängsligt kan man ju knappast kalla det i alla fall.

Sojuz-TV är en av ortodoxa kyrkan driven kanal och visar enbart program med kristen koppling. På nyheterna visas ständigt bilder från biskoparnas resor hit och dit.

Ortodoxa kyrkan i Ryssland har gått ut med att man är beredda att ekonomiskt stödja kvinnor som av rent ekonomiska orsaker tänker göra abort. Antalet aborter är i Ryssland skyhögt och precis som katoliker och de flesta kristna samfund anser man abort vara en stor synd då det innebär utsläckandet av ett av Gud skapat mänskligt liv. Till skillnad från i väst gör man dock här praktiskt tillväga och vill därför stödja fattiga ryska kvinnor att behålla sina barn. Ett liknande förslag i Sverige från svenska kyrkan känns av flera orsaker helt verklighetsfrämmande.

Från den ortodoxa kyrkan är det alltså raka besked och puckar som gäller.

2 Responses to “Raka puckar från ortodoxa kyrkan”

  1. Pontus December 22, 2013 at 10:06 pm #

    Plöjt alla inlägg nu riktigt intressant blogg! Är det inte dags att skriva det där inlägget om bloggens namn nu?

    • Shurik December 22, 2013 at 11:20 pm #

      Hej, Pontus! Tack för positiv kritik!
      Inlägget om bloggens namn kan man säga hamnade här istället:
      https://storsvitjod.wordpress.com/about/
      Tror det får räcka.
      Däremot kanske kanske jag skulle skriva lite mer om vad jag pysslar med och att jag mer eller mindre konstant börjat vistas i Ryssland eller Ukraina tack vare jobbet. Det får kanske komma framöver. Som du märker är ju inte min uppdateringsfrekvens så hög har på bloggen. Nu väntar ju dock helgledigheter så man vet aldrig.

Leave a Reply

